Perang Saraf

PERANG SARAF DALAM LANGKAH-LANGKAH PERJUANGAN


Perang ada dua jenis, perang bersenjata dan perang saraf atau perang psikologi. Perang senjata kian terjadi kini, tubuh manusia menjadi korban. Tetapi perang saraf senantiasa berlaku dan terus berlaku baik secara halus.Yang cedera bukan kaki bukan juga tangan tetapi yang cedera adalah perasaan manusia.

Kesan dari perang senjata dapat kita lihat dengan mata kasar. Tetapi kesan dari perang psikologi hanya dapat dilihat dengan mata hati. Orang yang punya mata hati yang tajam sahajalah yang dapat mengetahui impak dari perang saraf.

Perang senjata tujuannya kepada fizikal. Perang saraf tujuannya tepat pada jiwa. Senjata dari perang saraf tidak dapat dibeli dari material senjata tetapi dapat dikuasai melalui kursus-kursus intensif yang disampaikan oleh pakar-pakar psikologi.
Senjata perang saraf terdapat dalam pemikiran tentera-tenteranya.Senjata perang saraf kalau dibawa tidak memberat dan tiada siapapun yang nampak atau perasan.Tentera perang saraf dapat boleh melalui semua sempadan negara dan negeri juga bingkis rohani mahupun jalur-jalur politik.
inilah istimewanya perang saraf. Keistimewaan ini yang menyebabkan ramai orang minat hendak menjadi tentera perang saraf.Tetapi bukan mudah untuk menjadi tentera perang saraf.Ia memerlukan kemampuan-kemampuan, kelayakan- kelayakan dan keistimewaan semulajadi.Yang dimaksudkan ialah dapat melayakkan diri dalam tugas-tugas perang saraf dan layak diterima oleh mereka yang diperanginya. Yang dimaksudkan dengan keistimewaan semulajadi ialahkecerdasan akal. Wajah seperti telaga di bawah bukit maksudnya wajah yang mempesona, kepintaran mengalis peluru serangan psikologi musuhnya dan dapat mengesan sesuatu disebalik maklumat zahir maksudnya firasat. Rasulullah SAW bersabda, "Takutilah firasat orang-orang Mukmin kerana mereka meandang dengan nur Allah."

0 comments:

Post a Comment