Hidup Sederhana Membawa Berkah


Nama buku : Hidup Sederhana Penuh Berkah

Penulis : Al-Harits Al-Muhasibi (Tokoh sudi dengan gelaran "guru besar" para ulama di zamannya)

Harga : RM 18.00

Nombor ISBN : 978-967-5990-03-1

Terbit : Januari 2011

Mukasurat : 128

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Aaaaaahhh"
Bagun pagi setelah selesai tidur nyenyak di atas katil yang empuk. Hari yang berlalu dengan 'hebat' dengan kehadiran peralatan dan barang-barang mewah di sekeliling. Hati terasa bangga dan puas.
Tapi, bahagiakah hati yang begitu ? Adakah hidup seperti ini penuh berkat ?

Cukupkah dengan barang-barang mewah dapat membahagiakan hati seseorang? Dan adakah dengan tidak mempunyai kemewahan sebegitu, hidup tidak boleh bahagia ?


Menyingkap kisah kehidupan pemimpin terunggul, Muhammad Rasulullah saw yang menangguhkan kemewahan dunia untuk kemewahan di akhirat.

Saidina Umar al-Khatab mencontohi sunnah Rasulullah yang mengutamakan kesederhanaan dalam kehidupan.

Dia bercerita, "Aku pernah minta izin untuk menemui Rasulullah. Aku mendapati baginda sedang berbaring di atas tikar yang sangat kasar. Sebahagian tubuh baginda berada di atas tanah. Baginda hanya berbantalkan pelepah kurma yang keras. Aku ucapkan salam lantas duduk di sisinya. Aku tidak sanggup menahan tangisanku. "Mengapakah engkau menagis, hai putera Khattab?" Rasulullah bertanya. Aku berkata, "Bagaimana aku tidak menangis. Tikar ini telah menimbulkan bekas pada tubuhmu. Engkau ini Nabi Allah, kekasihNya. Kekayaanmu hanya yang aku lihat sekarang ini. Padahal di tempat sana, Kisra dan Kaisar duduk di atas katil emas, berbantalkan sutera." Nabi yang mulia berkata, "Mereka telah menyegerakan kesenangannya sekarang juga; kesenangan yang akan segera berakhir. Kita adalah kaum yang menangguhkan kesenangan kita untuk hari akhirat. Perumpamaanku dengan dunia seperti seorang yang bermusafir pada musim panas. Ia berteduh sejenak di bawah sebatang pokok, kemudian berangkat dan meninggalkannya." (Hayat al-Sahabah 2:352).

Kekasih Allah pun mengutamakan kesederhanaan dalam kehidupan seharian baginda. Tapi kita? Kemewahan dunia yang kita cari sehinggakan terlupa untuk menjaga kesejahteraan akhirat. Kita mencintai dan mengagungkan dunia. Hal ini diterangkan oleh Al-Harits Al-Muhasibi sebagai tipu daya syaitan untuk menghancurkan akhlak dan peraturan agama.
Sebab kerana mencari harta, ramai yang tegar untuk mengabaikan hak Allah sehingga tidak melaksanakan rukun-rukun Islam.

Apakah kita tergolong dalam mereka yang sibuk mencari kemewahan dunia sehinggakan lupa akhirat? Atau kita sedang berusaha untuk mendekatiNya ?

Al-Harits Al-Muhasibi mempunyai panduan yang jelas dalam memimpin kita menjalani kehidupan sederhana yang penuh berkah.
Buku terbitan baru kami 'Hidup Sederhana Membawa Berkah' karya Al-Harits Al-Muhasibi, ahli psikologi unggul zaman klasik Islam boleh dijadikan panduan serta inspirasi dalam menjalani kehidupan yang penuh berkah.



0 comments:

Post a Comment