Pemikir sahaja yang menghargai jawapan :)

"Wahh, masyaAllah! Cantiknya pelangi tu. tapi... macam mana pelangi tu terjadi? Macam mana boleh ada banyak lapisan warna kat awan sampai nampak macam lukisan kat kanvas je?"


Pelangi. Kita menghargai kecantikan dan keindahan pelangi yang terbentuk selalunya selepas hujan atau pada waktu mendung. Tapi pernahkah kita terfikir bagaimana proses kejadian pelangi yang indah itu? Bagi mereka yang pernah memikirkan dan sedang memikirkannya sekarang, itu tandanya anda memang seorang pemerhati dan menggunakan akal kurniaan Allah dengan baik.


Pelangi terbentuk ketika cahaya putih dibiaskan dan pada detik itulah gelombang cahaya yang dilihat oleh mata kita menampakkan pelbagai warna ini (merah,jingga,kuning,hijau,biru,indigo dan ungu.) wujud. Panjang gelombang cahaya ini membentuk pita garis selari dan setiap warna akan membias dengan warna di sebelahnya. Pita ini dinamakan spektrum. Di dalam spektrum, garis merah selalu berada pada salah satu hujung dan ungu pula di sisi yang lain di mana ia ditentukan oleh perbezaan panjang gelombang. Maka, terciptalah pelangi yang cantik.


Bagi sesiapa yang pernah terfikir kejadian ini, pasti akan menghargai jawapan ringkas ini.
Ini kerana persoalan yang tumbuh dibenak hati anda telah terjawab dan membuatkan tuntutan akal yang dahagakan jawapan telahpun ditunaikan. Anda juga pasti akan terus mencari proses kejadian pelangi.


Itu perihal pelangi yang indah.


Bagaimana pula jika kita menanyakan tentang hakikat pencarian kebahagiaan dalam hidup ?
Mesti banyak kan rujukan yang kita buat bagi memenuhi tuntutan akal itu. Kita akan mula mencari dengan melihat disekeliling kita dan cuba mendapatkan satu 'formula' khusus untuk persoalan tersebut. Tapi dalam banyak-banyak cara, kita paling suka untuk merujuk buku. Sebabnya buku itu sesuatu yang konkrit dan boleh dirujuk pada bila-bila masa.


Justeru, buku terbitan kami; 'Menyingkap Tabir Bahagia' karya Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin insyaAllah mampu memberikan jawapan kepada pemikir-pemikir yang mencari jawapan kebahagiaan dalam hidup. Buku ini juga menceritakan langkah-langkah mendekati Allah disamping motivasi-motivasi membentuk fokus diri hanya kepada Allah.


Selamat membaca !

0 comments:

Post a Comment