Mengapa dinamakan Fikh Kerahsiaan Wanita?

Fikh Kerahsiaan Wanita adalah tajuk terbaik untuk buku ini. Buku ini berbeza dengan fikh wanita kerana ia mengkhususkan tentang permasalahan berkenaan faraj wanita.


Kebanyakan antara kita lebih senang dengan tidak berbicara tentang isu ini kerana beranggapan ia adalah sesuatu yang aib untuk dibicarakan. Lantas, maklumat dan ilmu yang penting itu tidak diketahui umum dan seterusnya hukum terus diabaikan walaupun. Contohnya hukum aurat antara suami dan isteri, ia adalah salah satu hukum yang sering diendahkan.



Fikh Kerahsiaan Wanita menyentuh tentang pemahaman secara jelas isu yang melibatkan rongga keintiman wanita (faraj) menurut syariat Islam. Persoalan "dalaman" yang wajar difahami oleh setiap wanita dan para suami. Segan dan malu sering menjadi halangan untuk membincangkan isu tersebut dengan lebih lanjut.


Dengan memahami beberapa pendapat atau mazhab dari setiap permasalahan, sedikit sebanyak membantu kaum wanita menjalani ibadah tanpa rasa was-was. Mengelakkan was-was adalah satu tanggungjawab yang perlu diutamakan dikhuatiri ibadah tidak diterima. Nau`uzubillah.

Untungnya bagi mereka yang mengutip ilmu biarpun berdikit-dikit, kerana kehidupan ke syurga bukan diambil dari jalan yang mudah da sambil lewa.


0 comments:

Post a Comment